Aftersales

Hoe behoudt je je klanten?

Het vasthouden en laten groeien van je klanten is de grootste uitdaging. Hoe kom je tot een strategische en lange termijn samenwerking? Het toverwoord is aandacht; aandacht en contact met de klant, ook nadat hij wat gekocht heeft.Ook als de klant een klacht heeft kan dit waardevolle informatie opleveren. Dit is waarom veel bedrijven investeren in een goede aftersales.

Aftersales

Aftersales omvat het contact dat een bedrijf met haar klanten houdt na de aankoop van hun producten en/of diensten, om te kijken of deze tevreden is en of hij op- of aanmerkingen heeft.

Dit is een onderdeel van Customer Relationship Management. Een organisatie doet dit om klanten tevreden te houden en de houding van ontevreden klanten tegenover de organisatie te verbeteren. Klanten nemen immers niet altijd het initiatief om bv de klantenservice te bellen als zij klachten hebben. Problemen die de klanten hebben kunnen op deze manier alsnog opgelost worden, waardoor hun attitude tegenover de organisatie verbeterd wordt. Het hoofddoel van aftersales is aandacht geven, informatie inwinnen en het tevreden stellen van de klant, waardoor de kans op een herhalingsaankoop of contractverlenging wordt vergroot.

Er zijn verschillende manieren van aftersales. Belangrijkste is dat dit op de juiste wijze wordt opgenomen in de werkprocessen en systemen. Samen kunnen we kijken op welke wijze jouw organisatie deze waardevolle discipline kan implementeren.