Processen
Er wordt onderscheid gemaakt in verschillende soorten processen:
Primaire processen (of productieprocessen, operationele processen); Alle activiteiten waarvan de output direct bijdraagt aan het resultaat voor de klant. De primaire bedrijfsprocessen vormen het bestaansrecht van een organisatie.
Sturende processen (of managementprocessen); Alle activiteiten die benodigd zijn om de organisatie en de processen te kunnen besturen.
Ondersteunende processen; Alle activiteiten die benodigd zijn om het primaire proces te faciliteren.
![](https://www.vroen.nl/wp-content/uploads/sites/25/2017/09/Assensia-header-processen.jpg)
Voor het opzetten of optimaliseren van de verschillende processen kijken we naar de volgende zaken:
- Effectiviteit; worden de juiste inspanningen en werkzaamheden besteed aan de gewenste output? kortom; is de focus juist? Wat is de flow van de werkzaamheden in schema? sluiten ze naadloos op elkaar aan? Zijn er geen overbodige schakels?
- Efficientie; wordt er niet meer tijd dan nodig besteed aan bovengenoemde inspanningen en werkzaamheden? Wordt er geen tijd verspilt aan wachten, overzetten, extra schakels of controles?
- Kosten; welke kosten worden gemaakt in de verschillende processen, is de onderlinge verhouding wel juist?
- Welke tools & systemen worden er gebruikt en op wat voor wijze?
In kaart brengen van structuren
- Hoe ziet het huidige organogram eruit?
- Welke overleg, communicatie en rapportage structuren zijn er?
- Zijn deze structuren effectief en effcient?
- hoe wordt de informatie gebruikt en geborgd?
![Image](https://www.vroen.nl/wp-content/uploads/sites/25/2018/02/pexels-photo-533189.jpeg)
Samen brengen we de huidge processen en structuren snel in kaart, analyseren deze en maken een plan om effectiever, effienter en prettiger te werken!